JESUS
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HVA ER "AVLAT" (Norwegian -Denish)

Go down

HVA ER "AVLAT"  (Norwegian -Denish) Empty HVA ER "AVLAT" (Norwegian -Denish)

Post by Admin Wed Feb 20, 2008 2:54 pm

Jag förstår inte skillnaden mellan avlat och den förlåtelse en person som syndat kan få genom biktens sakrament. I katekesen står det att avlat innebär att det timliga straff (ett slags tidsbegränsad "rening"/"skärselden"), som en person har dragit på sig, skulle kunna efterskänkas genom avlaten, om jag tolkat det hela rätt. Det är verkligen mycket svårt att förstå vad Katekesen menar och ingen katolik som jag frågat kan redogöra för vad avlat egentligen innebär. Svaren blir oftast något luddigt i stil med "man blir totalt förlåten" eller "synden försvinner". För mig framstår det som något obegripligt. En person som har syndat kan ju ångra sig och förändra sitt liv. Men följden av den onda gärningen, t ex andra människors lidande, är ju kvar. Kan avlaten ta bort deras lidande? Ett annat exempel som jag hört av en jesuit: Om du har ätit godis så du fått hål i tänderna försvinner ju inte hålen för att du slutar att äta godis. Däremot kan du undvika att få flera hål.
Jag undrar också vilka som kan ge avlat och vad medeltidens avlatsbrev innebar. vidare vilken skillnad är det mellan medeltidsmännniskans syn på avlat och nutidsmänniskans?
Jag är journalist och ska skriva en artikel om pilgrimsvandringar - så det får inte stå fel i tidningen - men jag undrar även som (nybliven) katolik. Tror också att andra katoliker gärna vill förstå vad avlat är.
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 250
Age : 63
Location : Denmark
Job/hobbies : Fishing,and "fishing",make peace,help ppl.
Humor : yes,all different.Dont worry just tell..
Registration date : 2007-12-30

http://www.forumportalen.com

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum